Ludwig

Ludwig!

Vi kan ikke la Ludwig van Beethovens 250-årsjubileum forbigå i stillhet, og her får vi høre den berømte Erkehertugen, hans pianotrio i B-dur fra 1811 spilt av Wolfgang Plagge, Inga Gorset og Anina Radotina.

Beethovens siste symfoni, den niende, blir musikalsk kommentert ved denne konserten. POING vil framføre verket Sushiyia av den japanske komponisten Sachiyo Tsurumi, der han har kombinert sine inntrykk av sushi og Beethovens Ode til gleden!

Vi presenterer også noen av Beethovens små stykker for militærmusikk, fremført av Østfold Serenadeensemble, for anledningen forsterket med en slagverkgruppe.

____________

Få komponister har vel vært så sammensatt menneskelige og samtidig overmenneskelig som det Beethoven var.
Han hadde uhell i kjærlighet, var kjent for å til tider drikke noe for meget og en dagdrømmer av dimensjoner. Samtidig står han igjen som en av komponistene og musikerne som gjennom historien har hatt aller størst betydning.

Vi har kalt konserten Ludwig fordi vi gjerne vil møte han på et litt mer personlig plan.

Som mange kjenner til slet Beethoven med hørselen og ble etterhvert helt døv. Pianotrioen vi fremfører her var det siste verket Beethoven selv skulle spille offentlig på grunn av hørselstapet. Komponist Louis Spohr skrev etter å ha hørt en øvelse før denne fremførelsen: 

«In forte passages the poor deaf man pounded on the keys until the strings jangled, and in piano he played so softly that whole groups of notes were omitted, so that the music was unintelligible unless one could look into the pianoforte part. I was deeply saddened at so hard a fate.»

Han fortsatte imidlertid å komponere til tross for hørselstapet og hans symfoni nr. 9 som POING kommenterer i denne konserten skrev han uten å kunne høre noen ting. Vi kan bare forestille oss hvordan han kunne høre denne symfonien i tankene sine, dagdrømmene må også ha kommet godt med. Beethoven insisterte på å være dirigent på premieren av symfonien. Orkesteret visste at dette ville by på problemer så de sørget for å ha en ekstra dirigent som sto ved siden av Beethoven under konserten. Publikum brøt ut i brakapplaus etter siste tone, noe som Beethoven ikke kunne høre og historien skal ha det til at en av sangerne Carolina Unger gikk bort til han og snudde han mot publikum slik at han fikk se jubelen og ovasjonene.

Ludwig
Skroll til toppen